Misja i wizja
MISJA PRZEDSZKOLA
- Przedszkole pełni funkcje opiekuńcze, wychowawcze i kształcące.
- Wspomaga wszechstronny rozwój dziecka odpowiednio do jego indywidualnych potrzeb i możliwości.
- Tworzy bezpieczne warunki do wspólnej zabawy i nauki.
- Przedszkole wprowadza dziecko w świat wartości uniwersalnych: piękna, dobra, prawdy i miłości, pośredniczy w przyswajaniu norm postępowania etycznego.
- Wykorzystujemy naturalną potrzebę ruchu i eksplorowania otoczenia tak, aby dziecko żyło w zgodzie z własnym ciałem i umysłem, w harmonii z otaczającym światem i przyrodą.
- Stwarzamy optymalne warunki do rozwijania zdolności matematycznych.
- Uczymy szacunku, życzliwości, rozumienia i akceptacji dla siebie i dla innych.
WIZJA PRZEDSZKOLA
- Przedszkole jest placówką bezpieczną, przyjazną dzieciom, rodzicom, pracownikom, otwartą na ich potrzeby.
- Praca przedszkola ukierunkowana jest na dziecko, jego potrzeby i wszechstronny rozwój osobowości.
- Przedszkole przygotowuje wychowanków do podjęcia nauki w szkole i umożliwia im wyrównywanie szans edukacyjnych.
- Wszyscy przestrzegają praw dziecka, dbają o dobre stosunki międzyludzkie i skuteczną komunikację interpersonalną.
- Rodzice są partnerami uczestniczącymi w życiu przedszkola.
- Przedszkole wspiera rodziców w wychowaniu dzieci.
- Przedszkole uwzględnia w swoich działaniach potrzeby środowiska lokalnego i promuje swoje osiągnięcia.
- Stosowane aktywne metody pracy, programy i nowatorskie rozwiązania gwarantują wysoką jakość pracy przedszkola, w tym rozwijanie uzdolnień matematycznych.
- Przedszkole zatrudnia wykwalifikowaną, kompetentną, zaangażowaną i odpowiedzialną kadrę pedagogiczną.
- Baza, wyposażenie, estetyka pomieszczeń i otoczenia wpływają na wysoki poziom pracy.
KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA
ORGANIZACJA ORAZ ZASOBY RZECZOWE I OSOBOWE PRZEDSZKOLA
Przedszkole Publiczne nr 30 we Włocławku zatrudnia kadrę pedagogiczną mającą wysokie kwalifikacje pedagogiczne, a także kwalifikacje specjalistyczne: specjalistę logopedę, nauczycieli z kwalifikacjami do pracy z dziećmi z zakresu terapii pedagogicznej. Nauczyciele zdobywają wyższe stopnie awansu zawodowego. Kadra tworzy życzliwą atmosferę współdziałania. Systematycznie doskonali się i podnosi swoje kwalifikacje.
Pomieszczenia przedszkolne, wyposażenie przedszkola, w tym środki dydaktyczne, pozwalają na realizację przyjętych programów. Estetyczne i bezpieczne meble oraz kąciki zainteresowań i atrakcyjne zabawki zachęcają do swobodnej zabawy. Obszerny, zielony, atrakcyjny i doskonale wyposażony teren przedszkolny sprzyja zabawom na powietrzu oraz obserwowaniu przyrody.
ISTOTA PROCESÓW ZACHODZĄCYCH W PRZEDSZKOLU I ICH EFEKTY
Nauczyciele monitorują indywidualny rozwój każdego wychowanka w czasie systematycznych obserwacji, prowadzonych w celu zapewnienia najlepszych warunków do osiągnięcia sukcesów rozwojowych. Proces wspomagania rozwoju i edukacji dziecka zmierza do osiągnięcia przez nie gotowości do podjęcia nauki w szkole. Przedszkole bada tę gotowość i w zależności od wyników badania prowadzi zajęcia wspomagające i korygujące rozwój dziecka, a także udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Oferta zajęć prowadzonych w przedszkolu zapewnia realizację podstawy programowej, a także umożliwia rozwój zainteresowań (w szczególny sposób zainteresowań matematycznych) i talentów dzieci.
NASZE ZASADY
1. POZNAJEMY Z PASJĄ
2. UCZYMY SZACUNKU
3. WPAJAMY POCZUCIE WŁASNEJ WARTOŚCI
4. WYZWALAMY KREATYWNOŚĆ
5. ORGANIZUJEMY BEZPIECZNĄ PRZESTRZEŃ
Przedszkole respektuje zasady zrównoważonego rozwoju w aspektach: społecznym, poznawczym, językowym, artystycznym, ruchowym i zdrowotnym. Dzieci wdrażane są do troski o własne zdrowie i aktywności ruchowej oraz poznawczej w naturalnym otoczeniu. Obserwują i badają przyrodę, uczą się ją rozumieć, kochać i szanować, a także korzystać z jej zasobów dla własnego zdrowia i zaspokojenia potrzeb. Przedszkole rozwija kompetencje społeczne dzieci, uczy współdziałania i prowadzi planowy proces wychowawczy oparty na wartościach. Dzieci uczą się odróżniać dobro od zła. Katalog wartości obejmuje: dobro, piękno, prawdę, miłość, przyjaźń, współdziałanie, szacunek, zdrowie, przyrodę, ojczyznę. Kadra pedagogiczna kształtuje tożsamość narodową i regionalną wychowanków, a także poczucie przynależności do wspólnoty europejskiej. Ponadto placówka rozwija zainteresowania i uzdolnienia dzieci (w szczególny sposób zdolności matematyczne), doskonali kompetencje poznawcze wychowanków. Oferuje zajęcia dodatkowe zgodnie z potrzebami dzieci i rodziców.
KATALOG METOD STOSOWANYCH W PRZEDSZKOLU
Stosowane metody i formy pracy są nowoczesne i zapewniają wychowankom atrakcyjny, twórczy i aktywny sposób na osiąganie sukcesów rozwojowych.
Są to metody oparte na metodyce wychowania przedszkolnego:
1. Metody czynne:
- metoda samodzielnych doświadczeń,
- metoda kierowania własną działalnością dziecka,
- metoda zadań stawianych dziecku,
- metoda ćwiczeń utrwalających.
2. Metody oglądowe:
- obserwacja i pokaz,
- osobisty przykład nauczyciela,
- udostępnianie sztuki/dzieła plastyczne, przestawienia teatralne, ilustrowane artystycznie utwory literackie, koncerty muzyczne.
3. Metody słowne:
- rozmowy,
- opowiadania,
- zagadki,
- objaśnienia i instrukcje,
- sposoby społecznego porozumiewania się,
- metody żywego słowa.
Ponadto codzienną praktykę pedagogiczną wzbogacono o nowatorskie rozwiązania metodyczne:
- Metodę nauczania matematyki wg E. Gruszczk-Kolczyńskiej, E. Zielińskiej,
- Metodę Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne,
- Metodę aktywnego słuchania muzyki Batti Strauss
- Metodę Dobrego Startu M. Bogdanowicz,
- twórcze metody aktywności ruchowej: Orffa, Labana, Kniessów,
- metodę projektu,
- metody aktywizujące,
- techniki twórczego myślenia,
- gimnastyka mózgu Paula Denisona.
WSPÓŁDZIAŁANIE ZE ŚRODOWISKIEM I RODZICAMI
Przedszkole systematycznie współdziała z rodzicami. Wśród form takiego współdziałania są m.in. uroczystości, zajęcia otwarte, dyżury pedagogiczne, kontakty indywidualne. Rodzice współdecydują w sprawach przedszkola i wyrażają swoją opinię na temat jego pracy. Mają wpływ na koncepcję pracy placówki oraz organizację ważnych wydarzeń przedszkolnych. Nauczyciele wspierają rodziców w wychowywaniu dzieci oraz troszczą się o skuteczny przepływ informacji. Sprzyja to ujednoliceniu procesu wychowania i edukacji dzieci. Wsparcie, życzliwość i akceptacja rodziców ułatwiają podejmowanie konstruktywnych działań na rzecz jakości pracy przedszkola. Przedszkole włącza się także w różnorodne inicjatywy na rzecz środowiska, uwzględniając jego potrzeby i możliwości. Dzieci biorą czynny udział w akcjach charytatywnych ( zbierają słodycze, zabawki dla dzieci potrzebujących, biorą udział w akcji ' Góra grosza', itp.). Do stałych tradycji należą działania będące przejawem troski o środowisko naturalne, takie jak akcja 'Sprzątanie świata' czy selektywna zbiórka odpadów. Przedszkole korzysta z dobrych praktyk zaczerpniętych ze środowiska lokalnego, ale także promuje swoje osiągnięcia i sukcesy.
TRADYCJE PRZEDSZKOLNE
Przedszkole ma własne tradycje, co podkreśla jego odrębność i specyfikę.
Placówka ma swoje imię, logo, stronę internetową oraz kalendarz imprez i wydarzeń:
- Pasowanie na przedszkolaka Tęczowej wyspy
- Akcja ? Sprzątanie Świata?
- Dzień Pluszowego Misia
- Wieczór wróżb, czarów i magii
- Mikołajki
- Wigilia Tęczowej Wyspy
- Bal przebierańców
- Dzień Babci i Dziadka
- Urodziny Tęczowej Wyspy
- Spotkanie z wielkanocnym zajączkiem
- Dzień Mamy i Taty ? festyn rodzinny
- Dzień Dziecka ? impreza, wycieczka
- Pożegnanie Starszaków
- Pożegnanie Przedszkola
SYLWETKA ABSOLWENTA
Absolwent przedszkola będzie:
- wyposażony w wiedzę, umiejętności i sprawności, które pozwolą sprostać wymaganiom stawianym w szkole i późniejszym życiu,
- otwarty, kreatywny i ciekawy w odkrywaniu świata,
- wrażliwy na piękno i dobro,
- świadomy swojej wartości,
- szanować innych,
- utożsamiać się ze swoją ojczyzną i czuje się Europejczykiem.