logo

Znajomość języka angielskiego w dzisiejszych czasach jest nie tylko normą, lecz nawet koniecznością , traktowaną jako niezbędny składnik edukacji. Najmłodsi mają styczność z językiem angielskim każdego dnia. Słyszą go w telewizji, piosenkach, grach komputerowych czy radiu.
Mimo iż, nie rozpoczęli jeszcze nauki tego języka osłuchane są z wieloma słowami czy zwrotami.
Z doświadczenia wiem, że im wcześniej następuje kontakt z językiem obcym, tym większa szansa biegłego opanowania go w przyszłości.
                My, dorośli doskonale zdajemy sobie sprawę z tego, jak ważną rolę w dzisiejszym świecie pełni znajomość języków obcych. Jest to w zasadzie niezbędna umiejętność, która ułatwia nam funkcjonowanie w globalnym społeczeństwie. Niezbędnym więc jest, by od najmłodszych lat stworzyć dziecku możliwość obcowania z językiem, a co za tym idzie dać mu szansę własnego rozwoju.
              Psycholodzy twierdzą, iż nauka nowego języka w okresie przedszkolnym bardzo silnie stymuluje rozwój ogólnej inteligencji dziecka. Wiek dziecka nie jest bez znaczenia. Im dziecko młodsze,  tym łatwiej i naturalnej przychodzi mu przyswajanie języka angielskiego. Badania dowodzą,
że jest to najlepszy czas na zainteresowanie dziecka językiem obcym, bowiem dzieci w pierwszych sześciu latach życia dysponują dużymi zdolnościami do naśladownictwa,  a także zapamiętują informacje szybciej i bez wysiłku. Wiemy, że umysł przedszkolaka jest jak przysłowiowa ‘gąbka’,  chłonie on nowe słowa, przyswaja ich znaczenie w szybszym tempie i z wiele większą łatwością
 niż w późniejszym okresie.
               Organizując  zajęcia języka angielskiego, tematyka, dobór metod, form  i  technik pracy musi odpowiadać  potrzebom rozwojowym najmłodszych. Powszechnie wiadomo, że dziecko szybciej i efektywniej uczy się poprzez zabawę. Jest to naturalny dla niego sposób bezstresowego wzbogacania wiedzy. Na zajęciach językowych nie może zabraknąć atrakcyjnych gier oraz czynności, w których wykorzystuje się słowo, muzykę i ruch. Dziecko w pierwszej kolejności zapoznaje się z brzmieniem nowo usłyszanych słów, następnie uczy się ich znaczenia, by później móc komunikować się za ich pomocą. Należy pamiętać , że na początku dzieci rozumieją więcej niż potrafią powiedzieć.
 Zdecydowanie, nie możemy wymagać od nich zbyt wiele. Winniśmy zdawać sobie sprawę z tego,
 że nie od razu mali uczniowie będą mówili po angielsku. Niektórzy, będą powtarzali słówka
 i rymowanki już po kilku pierwszych zajęciach, inni zaś dokonają tego dopiero po kilku miesiącach
 i jest to jak najbardziej naturalny proces.  Dzieci najmłodsze, około trzyletnie posiadają doskonałą umiejętność przechowywania wiedzy i tylko od nich zależy, kiedy tą wiedzą pochwalą się światu.
Ucząc się w grupie przedszkolak musi przede wszystkim świetnie się bawić, tylko wtedy przyswaja język i nie jest nim znudzony.
               Świetne efekty przynosi również tzw. ‘ zagłębienie w języku’, czyli mówienie do dziecka jedynie w języku angielskim. Oczywiście nie zawsze można zastosować tę metodę od razu, jednakże nawet najmłodsi, po około miesięcznym wprowadzeniu, czyli przeplataniu na zajęciach języka angielskiego  i ojczystego przestawiają się na tzw. ‘angielski tok myślenia’ i są w stanie zrozumieć polecenia w języku obcym.
              Głównym celem nauczania języka angielskiego w przedszkolu jest zachęcanie dziecka do dalszej jego nauki i spowodowanie, by proces nabywania wiedzy traktowany był jako przyjemność  i zabawa,  a nie nałożony obowiązek. Maluchy uwielbiają być nagradzane i chwalone za nawet najdrobniejsze postępy i każdy przejaw aktywności. Dodaje im to pewności w podejmowaniu dalszych działań, szczególnie tych nieznanych.
             Ważnym aspektem jest też zwrócenie uwagi na fakt, iż nasza pociecha nabywając wiedzę z języka angielskiego musi przejść przez fazę tzw. ‘ badacza’ nim zacznie mówić poprawnie pod względem fonetycznym, czy gramatycznym. Jednakże umiejętności, jakie nabędzie w pierwszych latach swojego życia, czasami zbyt trudne do wyartykułowania, będą wykorzystane w dalszej nauce, na wyższych szczeblach edukacji.
                 Podsumowując  powyższy artykuł zachęcam Was  drodzy Rodzice do wspólnej nauki języków obcych  z Waszym dzieckiem, bo jak widać daje to same korzyści i pozwala rozwijać Wasze pociechy.

Opracowała: Edyta Gawryszewska