Kto Ty jesteś? Polak Mały...- wychowanie patriotyczne w przedszkolu
Wychowanie
patriotyczne u dzieci powinniśmy wdrażać już od najmłodszych lat. Choć u małego
dziecka nie wykształci się dojrzała postawa patriotyczna, działania jakie
podejmuje nauczyciel są podstawą do wprowadzenia malucha w świat tradycji i
kultury. Wychowanie patriotyczne w przedszkolu ma więc głównie polegać na
rozbudzeniu uczuć przywiązania do miejscowości w której mieszkamy, regionu,
ojczyzny. Nasze oddziaływania w tym względzie pozwolą stworzyć podłoże do
uczuć przywiązania do miasta w którym mieszkamy, wsi, regionu, jego
tradycji itp., czyli do tzw. „małej ojczyzny”, którą mały człowiek może
zobaczyć, dotknąć i poczuć.
Zanim ukształtuje się właściwa postawa patriotyczna,
postawa wobec Ojczyzny jako kraju w którym mieszkamy, musimy wyrobić w dziecku
przywiązanie do szczegółowych pojęć takich jak symbole narodowe, obrzędy,
obyczaje, ludzie z różnych grup społecznych.
W przedszkolu zawsze przeplatają się różne tematyki i też
tak należy zrobić z wychowaniem patriotycznym. Należy powiązać treści i zadania
różnych dziedzin wychowania przedszkolnego, mając na uwadze harmonijny rozwój
różnych sfer osobowości dziecka. Pierwszoplanowym zadaniem wychowania
patriotycznego małych dzieci jest troska o ich zdrowie, szczęście i dobre
samopoczucie. Kierując procesem tworzenia obrazu ojczystego kraju musimy
włączyć nowo nabyte składniki wiedzy w system już posiadanych informacji.
Dla małego dziecka pojęcie „Ojczyzna” jest wyrazem
abstrakcyjnym. Aby w przyszłości dziecko rozumiało słowo: Polska - Polak -
patriota - Ojczyzna, należy „małymi
kroczkami” przybliżać mu obraz kraju, rozniecać tę iskierkę patriotyzmu
prostymi sposobami i metodami dostępnymi dla percepcji dziecka.
Celem wychowania
patriotycznego w przedszkolu jest między innymi:
- kształtowanie
więzi emocjonalnej dziecka z rodziną, rówieśnikami, przedszkolem, kształtowanie
właściwego stosunku do otaczającego świata, dostrzeganie piękna i wartości
przyrody oraz przyswajanie zasad ochrony przyrody,
- kształtowanie
miłości i przywiązania do kraju ojczystego, jego kultury i tradycji,
- przygotowanie
dzieci do pracy i życia społecznego, do aktywnego uczestnictwa w kulturze.
Aby zrealizować wyżej wymienione cele w przedszkolu mamy
dość szeroki wachlarz propozycji, jakie możemy realizować. Mogą być to m.in.:
•
zajęcia – elementy muzyki poważnej np. podczas zabaw ruchowych
lub podczas popołudniowego odpoczynku, jeśli połączymy to z informacją o twórcy
dzieci szybko zapamiętają, kim jest np. Fryderyk Chopin. To samo dotyczy
również innych dziedzin np. pisarzy, malarzy itd.,
•
wystawa starych przedmiotów, rodzinnych pamiątek - może stać się
doskonałym sposobem na poszerzenie wiedzy, pobudzi dziecięcą ciekawość;
•
okolicznościowe uroczystości -to okazja do pokazania nie tylko historii ale i wierszy piosenek
patriotycznych, postawy podczas śpiewania hymnu;
•
współpraca biblioteką – wycieczki do biblioteki, gdzie mogą
zobaczyć zbiory książek do tyczących Polski;
•
wycieczka do miejscowego muzeum - to okazja do zapoznania przedszkolaków z historią regionu czy
twórcami i ich twórczością;
•
konkursy plastyczne - rozwijają
kreatywność ale także zachęcają do zdobywania nowej wiedzy odnośnie danego święta.
Dzieci muszą zapoznawać się z
tradycją w sposób aktywny, gdyż taki sposób angażuje zmysły i emocje dzieci
oraz umożliwia im pełnię radosnego przeżycia.
Z nauką patriotyzmu dziecko powinno spotkać się już od
najmłodszych lat czyli w rodzinie. To ona powinna być źródłem norm i wartości
kształtujących postawy młodego człowieka. To w niej powinien się racjonalizować
i pogłębiać szacunek do symboli narodowych, do małej i wielkiej Ojczyzny. Dobry
przykład rodziców dostarcza dziecku wzorów zachowania i reagowania w kontakcie
z symbolami narodowymi.
Ważnym etapem dla rozwoju osobowości małego Polaka jest
poznawanie języka ojczystego, umacnianie więzi z najbliższą rodziną. W tym
środowisku dziecko od urodzenia uczy się pełnienia określonych ról – brata, siostry,
obowiązków, podporządkowywania się poleceniom rodziców, samodzielności,
niesienia pomocy rodzicom, kultywowania miłości, przyjaźni.
Doświadczenia społeczno – moralne dziecka rozszerzają się w przedszkolu, gdzie
staje się ono członkiem grupy, zaczyna w niej zajmować określoną pozycję,
podlegać opinii społecznej i wypełniać różne obowiązki, biorąc w coraz większym
stopniu udział w życiu zbiorowości.
Współdziałanie w grupie przedszkolnej pod okiem nauczyciela pozwala również na
rozwijanie w dziecku uczuć życzliwości w stosunku do dorosłych i rówieśników,
przyzwyczajanie do uprzejmości, współdziałania, drobnych świadczeń i ustępstw
na rzecz innych.
Ojczyzną dla dziecka jest dom,
przedszkole, rodzinne miasto, wieś, las, rzeka, pole, park. W czasie wycieczek
przybliżamy dzieciom piękno przyrody kształtując przywiązanie do rodzinnej
ziemi. Przedszkolaki poznają też chętnie swoje miasto, obiekty państwowe,
zakłady pracy, urzędy. Staramy się
wzbudzać u przedszkolaków szacunek, podziw dla bohaterstwa żołnierzy i trudu
ludzi działających dla kultury i tradycji narodowej.
Wychowanie
patriotyczne jest tą dziedziną, w której zarówno nauczyciel jak i rodzic,
powinien być przekonany, że otworzył dziecięce serca i umysły na kraj ojczysty
i ludzi w nim żyjących. Musi być pewien, że dzieci wiedzą, że są Polakami, a
Polska jest ich Ojczyzną. Kształtowanie miłości do Ojczyzny u młodego pokolenia
jest i będzie jednym z najważniejszych zadań tak dla nas jak i dla całego
społeczeństwa.
Literatura:
1. Sawicka A.: Z problematyki
wychowania patriotycznego w przedszkolu, Warszawa 1980
2.Walczyna J.: Kształtowanie
postaw społeczno-moralnych dzieci w wieku przedszkolnym, Warszawa 1980
3. Program wychowania
przedszkolnego
Opracowała: Kinga Trzeciakowska